A
la dècada del 1965 i passejant per la Barceloneta, en vareig fixar
en la Torre del Aeri del Moll de Barcelona, quelcom que fins llavors
mai me havia cridat l´atenció.
La
tafaneria per saber la seva historia en va portar al nostre
conciutadà, l´enginyer en Joan
Deulofeu
i Arquer, aquest enginyer badaloní, va néixer al desembre de 1899,
com a tercer fill d´una família, en que finalment en foren onze els
germans.
Va
estudiar amb el Germans Maristes del c/. del Temple, com normal a
l´època per les cursar el Peritatge a l´Escola Industrial de
Terrassa i seguidament va cursar els estudis universitaris i va estar Llicenciat al 1921.
Ràpidament
va començar a treballar i desembagular els seus coneixements a
l´empresa “Torres Herreria y Construcciones “ una de les millors
empreses del ferro a Catalunya.
Amb
un equip de 4 auxiliars va realitzar el projecta i planells del Mercat
Central de València, el garatge de Monestir de Montserrat,
l´estructura metal-lica per l´edifici de Telefònica ( va ser la
primera de la Península ) l´edifici “ El Fènix Espanyol “
Marquesina de l´estació de Portbou al 1930 FERROPEDIA
Marquesina de l´estació de Portbou al 1930 FERROPEDIA
Durant
el 1929 va sorgir el reconeixement a la seva vàlua, al ser
escollit per realitzar el Projecta i Direcció de la Marquesina
de l´Estació de Portbou,on també hi participava l´equip
de l´enginyer
francès en Gustavo Eiffel. Aquesta marquesina de ferro i vidre
situada al pas fronterer entre Espanya i França es va construir per
substituir l´existent des de 1870.
El
4 d´abril de 1929, va rebre la carta conforme estava proposat per
confeccionar els planos
nos i dirigir les obres de construcció del "Transbordador Aeri del Port de Barcelona ",de uns 1300 metres de llargària des de la Barceloneta fins els jardins de Montjuïc, creuant tota la dàrsena del moll de Barcelona i superant un desnivell de uns 86 metres.
nos i dirigir les obres de construcció del "Transbordador Aeri del Port de Barcelona ",de uns 1300 metres de llargària des de la Barceloneta fins els jardins de Montjuïc, creuant tota la dàrsena del moll de Barcelona i superant un desnivell de uns 86 metres.
A
fi de dedicar tota l´atenció al nou projecta, en Joan va decidir
abandonar el seu càrrec a " Torres Herrerias " i concertar tots els
esforços a la realització del Transbordador Aeri.
El motiu era que aprofitant la celebració de l´Exposició Universal de Barcelona durant aquell 1929, es podria posar en funcionament un transport aeri per cable
sobre el moll de la ciutat, encara que realment els treballs d´execució No
varen finalitzar fins a mitjans del 1931, data que va començar a
funcionar el Transbordador.
Consta
de dues grans torres d´estructura totalment metàl·lica, la Torre
de Sant Sebastià de 80 mts. amb tres creus de tirants i una
plataforma que alberga un restaurant i l´estació per les cabines, en quant a la
Torre de Jaume I de 107 mts. i considerada de les altes del mon en
aquella època,disposa de dues plataformes a diferent altura i amb la
mateixa activitat de restauració la mes baixa i per les cabines la superior.
Finalment una plataforma recolzada totalment amb la muntanya de Montjuïc, es l´estació
motora i esta situada a 56 mts. sobre el nivell del mar.
motora i esta situada a 56 mts. sobre el nivell del mar.
Durant
la guerra civil el transbordador va ser tancat, els cables retirats i
les torres es van convertir en un lloc estrategig per la defensa del
port de la ciutat.
Vista general del Aeri
des de Miramar al 1932 foto Telefèrics
A
partir del 1958 la " Societat Telefericos de Barcelona ",es fa càrrec
de les instal·lacions i després del seu condicionament i
restauració, el 20 de maig de 1963 es torna a posar en marxa el
Telefèric amb un servei similar a la del 1931.
En
Joan Deulofeu edemes de ser un excel·lent enginyer, també era un
bon polític com va demostrar encapçalant i guanyant a candidatura
d´Esquerra Republicana en les eleccions de 1934, va ser alcalde
Badalona uns vuit mesos, arran dels fets del mes d´octubre, quant
va
ser empresonat i deportat al vaixell Uruguai, asclat al port de
Barcelona junt amb tot el govern de la Generalitat, fins i tot
el president Lluis Companys havia va proclamar l´Estat Català de
la República Federal Espanyola. Per malaltia va ser posat en llibertat 3 mesos després de la detenció .
Amb
el triomf del Front Popular en les eleccions del febrer de 1936, en varen ser restablerts i restituïts tots els càrrecs que ocupaven
abans del seu empresonament.
Malauradament la tuberculosis que li havien detectat durant el seu empresonament, no li va permetre tornar al càrrec de Batlle i que va deixar voluntàriament. Va ser substituït per en Frederic Xifre, un alcalde ignominiosament afusellat per el govern i/o dictadura de Franco.
Malauradament la tuberculosis que li havien detectat durant el seu empresonament, no li va permetre tornar al càrrec de Batlle i que va deixar voluntàriament. Va ser substituït per en Frederic Xifre, un alcalde ignominiosament afusellat per el govern i/o dictadura de Franco.
Curiosament
com alcalde de Badalona, havia nomenat secretari especial a l´Andreu Nin, que abans havia
estat el secretari personal de Lev Trotski i també fundador del
P.O.U.M.
Durant
la guerra civil de 1936 / 1939, va col-laborar amb un càrrec
rellevant a la Comissió ´
" Industries de Guerra ", amb la derrota de la República es va exiliar a França poc temps, motivat per l´abans progressiu del feixisme a tota Europa
" Industries de Guerra ", amb la derrota de la República es va exiliar a França poc temps, motivat per l´abans progressiu del feixisme a tota Europa
Com
altres catalans i acompanyat amb la seva esposa, va marxar en direcció a Colòmbia, i es va establir a Bagotà i llavors va
començar de nou i amb noves feines, professor naval, etc..etc... fins aconseguir ser anomenat cap del departament tècnic de la
fabrica “ Talleres Centrales “ una de les mes importants empreses
metal·lúrgiques de Colòmbia.
Desgraciadament
en un tragit accident d´aviació, ocorregut el 16 d´agost de 1949 en aquell, pais i varen morir-hi el jove matrimoni badaloní de Joan Deulofeu i la seva
esposa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada