La “ Companyia del Tramvia del Litoral “ acordà allargar la lÃnia que finalitzava a Poble Nou fins a Badalona, el final es va situar enfront dels nº 54 i 56 del c/. la Creu, l´inauguració el va realitzar el 20 de Març de 1887 amb l’assistència de les autoritats lluïn el protocol de costum.
20 de març de 1887: La locomotora era la
mateixa que s’utilitzava a la lÃnia de Poble Nou, arrossegava 2 vagons al
mateix pas que un animal de cà rrega, esbufegava com un dofà i la xemeneia no
parava d’escapar fum, de tant en tant deixava anar uns xiulets que feien posar
la pell de gallina. El tramvia de foc armava un terrabastall esgarrifós,
espantava els ases i es cavalls, sense oblidar el bordar dels gossos.
Des de davant de la caserna militar del carrer
del Comerç de Barcelona fins al carrer de la Creu nº 54-56 (Can Mirallets era
l’estació terminal i la gent s’esperava dins de una gran sala) el viatge durava
un mÃnim de una hora i mitja i costava 25 cèntims de pesseta. De tard en tard
aquell tramvia descarrilava i en una ocasió va ocasionar un vÃctima que
circulava per la vorera.
3 d’agost de 1903: S’inaugura la tracció
elèctrica, amb uns cotxes-motor que eren d’estil americà , transportaven 50
persones (24 al departament de 2ª, sis al de 1ª i 10 a cadascuna de les
plataformes) els 2 remolcs era els mateixos del tramvia de foc, es va
traslladar el final de la lÃnia al carrer Reial al carrer de Francesc Layret
enfront de Can MÃ rtir.
El tramvia utilitzava des de 1924 els cotxes
elèctrics tipus PITTBURG, amb accés per el centre del vagó, estaven pintats de
color groc, desprès els pintaren de vermell i durant la guerra civil de vermell
i negre i sempre con la lÃnia 43.
8 d’agost de 1903: Uns dies després es va
inaugurar la lÃnia de Badalona a Montgat (les obres per la col·locació de
les vies havien començat el 24 /10/1901) el trajecte era des de la cruïlla de
la carretera de la Conreria fins a la Riera de les Mallorquines, enfront de la
estació del tren i tenia el nº 44.
Guerra Civil 1936 1939: Amb l’enfonsament
del pont del Besòs, aquesta lÃnia de tramvia sols funcionava de Barcelona a
Sant Adrià , el pas per el riu amb uns taulons de fusta com a passera per
entravessar-ho a peu i de des de Sant Adrià a Badalona altre vegada el tramvia.
18 de desembre de 1942: Utilitzant la
passera que sobre el riu Besòs, havia construït l’exèrcit entre 1939/40, que
permetia la circulació mes o menys correctament per la carretera, es va posar en
circulació el nou tramvia de la lÃnia 70 (en lloc de la lÃnia 43) des de
Trafalgar (Barcelona) fins 'General Primo de Rivera' (avui Francesc Layret)
enfront carrer de Prim a Badalona, els cotxes eren del tipus PITTBURG i estaven
pintats a la part frontal, amb vistoses ratlles negres inclinades sobre un
fondo blanc per cridar mes l’atenció.
16 de març de 1943: Una riada s’emporta la
passera del riu Besòs i de nou es modifica el recorregut del tramvia, de
Barcelona a Sant Adrià la lÃnia 71 i de Sant Adrià a Badalona la lÃnia 70.
16 de juny de 1946: Inauguració del nou
pont damunt del riu Besòs i es repren la circulació del tramvia de la lÃnia 70,
des de Plaça Urquinaona (Barcelona) a c/.General Primo de Rivera (Badalona).
17 de maig de 1956: A las 3 de la matinada
va sortir el darrer tramvia des de General Primo de Rivera i el final es
traslladar al carrer '27 de Enero' (avui Francesc Macià ) cantonada amb el
carrer de Maria Cristina.
15 d’agost de 1957: De nou es canvia el
lloc final de la lÃnia 70, a partir d’avui queda traslladat a la Plaça de
Pep Ventura
3 d’agost de 1857: Queda suprimida la
lÃnia 44 de Badalona a Montgat
1 de febrer de 1958: Comencen els treballs
per eliminar els rails de les vies del tramvia des de Montgat a la plaça de Pep
Ventura.
5 de novembre de 1961: El final a
Barcelona de la lÃnia 70 situat al c/ Trafalgar es trasllada a la Av. Vilanova
25 de març de 1963: El final de la plaça
Pep Ventura, es trasllada enfront de la carretera de Casa Cros avui seria la
Av. del Congres EucarÃstic
12 de juliol de 1964: Queda totalment
anul·lat el servei de tramvia a Badalona, la lÃnia 70 acaba el recorregut al
Barri del Besòs a Barcelona, deixant de ser el servei interurbà Badalona a
Barcelona
19 de maig de 1965: En aquesta data va
quedar totalment eliminada la lÃnia 70, el mateix dia un ferroveller es va fer
cà rrec dels tramvies tanques i els va eliminar-los tallant-los amb bufador
elèctric. Un llastimós final d'una lÃnia de tramvia amb 77 anys d'antiguitat.
LÃnia 43 durant el 1935 LÃnia 70 durant el 1950
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada